Monday, May 09, 2011

Rutin Basuhan yg Ringkas bg Cloth Diapers

Cara untuk membasuh Cloth Diapers ni kemungkinan adalah hangat dibincangkan dalam dunia cloth diapers ni. Bagi yg baru nak berjinak2 dgn cloth diaper ni, ini adalah amat penting untuk menjaga cloth diaper supaya kelihatan sentiasa baru & tahan lama. Di sini saya nak kongsikan pengalaman saya membasuh & menjaga cloth diaper ni supaya tahan lama.

1)Untuk Diapers yg kena Pee; hanya letakkan diapers yg kene Pee dlm baldi @ bekas yg bertutup (dry pail) sehingga sesi pembasuhan. ( sblm basuh dengan washing machine kene pre-rinse dulu ye- ala bilas je ngan air..hehehe)

2)Untuk Diapers yg kena Poo pula memerlukan 2 cara iaitu:
i) Hanya buangkan Poo tersebut ke dlm lubang tandas dgn menyemburkan dgn air yg laju untuk hilangkan kesan Poo @ pre-rinse.
ii) Kemudian, letakkan diapers tersebut ke dalam baldi @ sebolehnya bekas tertutup
( wet pail) sehingga sesi pembasuhan.

4) Bila tiba sesi pembasuhan beramai2, letakkan Cloth Diaper ke dalam laundry bag, insert leh je campak dlm washing macine. Tujuannya diletakkan dlm Laundry Bag untuk menjaga mutu jahitan cloth diaper supaya tahan lama.

5) Basuhkan dengan menggunakan mesin seperti biasa....sabun hanya sedikit sahaja digunakan iaitu 1/4 sudu.
# Sukatan sabun yg diperlukan
6) Jgn gunakan sabun yg mempunyai bahan peluntur, yg berenzim & mempunyai pelembut seperti Dynamo kerana ia akan memendekkan jangka hayat cloth diaper anda....saya hanya gunakan DAIA....murah & praktikal....(^_^)

7) Jangan gunakan softener & clorox.

8) Kemudian....tggu je washing machine anda berbunyi beep bgtau yg cloth diapers anda telah siap di cuci & dikeringkan...dah boleh sidai...(^_^).

Peringatan!!!
- Jgn rendam cloth diapers anda kerana ia akan menjadikan insert & juga CD kurang penyerapannya....
p/s: Untuk cara sidai....Saya sidai dibwh direct sunlight, jadi bila sidai dibwh direct sunlight sebolehnya bahagian PUL berada di bahagian dibwh supaya warna PUL akan tahan lama & tidak lusuh. Untuk AIO pula...bahagian dalam cloth diaper juga akan cepat kering.

Selamat Mencuba!!!...(^_^)

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...