Thursday, December 12, 2013

Miracle

https://www.youtube.com/watch?v=6INAvfwazW4&feature=youtube_gdata_player


‪#‎miracle‬

WHEN YOU BELIEVE

Walaupun ini lagu mat saleh, tapi ia sangat tidak bercanggah dgn Islam, malah sepatutnya orang Islam mendahului dalam benda2 ni.

BELIEVE = TRUST = TAWAKAL

Tawakal itu bukan pasrah/berserah ye... Tawakal ialah PERCAYA, TRUST, BELIEVE pada Allah

"There can be miracle when you believe" = Akan berlaku keajaiban kita kita bertawakal pd Allah

Jom kita kaji lirik lagu ni..

Many night we pray with no proof anyone could hear = malam2 kita berdoa, & mmg takde bukti pun ada sesiapa yang dgn, Allah tak jawab ke telinga kita kan? di sinilah menguji iman & ihsan kita. beribadah seolah2 kita nampak Dia, ... & kalau ihsan kita kurang, kita mudah fed uop. rasa berdoa sia2... doa pun tak brsungguh2, sbb kita tak 'nampak' kita berdoa, meminta merayu pada siapa.

-- In our hearts, a hopeful song, we barely understood = harapan yang tinggi dalam hati, kadang2 kita pun tak faham. kita doa hari2.. betul ke apa aku doa ni? betul ke apa aku minta ni? betul ke apa kita buat ni? tp kita ttetap juga berdoa, amalan rohani... walaupun kadang2 datang godaan "buat amalan rohani sebab nak dunia je ni..." tp kita tetap berjuang utk mantapkan amalan2 kita... mmg susah nak faham... dah buat baru rasa manisnya.

-- Now we are not afraid, although we know there's much to fear = ada satu benda yang kita takkan tahu sampai bila2 ialah --> apa akan jadi esok. walaupun kita plan sebagus mana pun, kita taktau mungkin esok kita meninggal ke, terjadi bala ke, etc. tapi bila hubungan kita dgn Allah SWT, kita tak ada apa yang ditakutkan. Sebab pe.. kita yakin apa yg Allah berikan.. musibah ke benda best ke.. semua adalah ujian dan semua adalah yang terbaik utk kita. Kita takkan takut melangkah bila melangkah bersama Dia.

-- We were moving mountains long, before we knew we could = Ayah Imam Abu Hanifah, bila ditanya macamana dia didik anak dia sampai jadi imam power sebegitu. Dia jawab "Saya didik dia 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Nampak? Betapa planning utk masadepan tu penting. 40 tahun sebelum anak dia lahir, dah ada plan utk didik anak dia jadi seorang imam besar.. macamana? pastinya dgn mendidik dirinya sendiri & mencari isteri dari kalangan keluarga yang terdidik. Itu penting PLANNING & STRATEGI, bukan main redah je & ikutlah... apa Allah nak beri, berilah.... semua orang2 hebat di dunia ni bukan terjadi secara kebetulan. utn jadi insan pilihan Allah tu bukan Allah saja2 nak pilih.

Choose to be the one.

-- There can be miracles when you believe = akan ada keajaiban bila kita percaya pd Allah, tawakal pada-Nya. susah nak cakap, kena buat dulu baru rasa.

-- Though hope is frail, it's hard to kill = walaupun harapan macam takde bayang, tapi kita akan terus ada semanagt utk berharap & tidak putus asa. Allah tak suka org yang berputus asa. Jadi... simpan semangat tu walau nampak macam takde harapan. di mata kita tak ada harapan, tp di sisi Allah kita tak tahu. Allah Yg Maha Besar, takat nak kasik kita sales RM1000 dalam masa sejam tu, sangat senang bg Dia. tp kita yang susahkan dgn ayat2 "Susah lahhh" "Payah la..." "Mustahil la.." cuba tuka ayat2 tu kepada "YA Allah bantu akuuuu nak buat sales rm1000 hari ni.. jadikan aku rajin promo & magnet yang menarik customer2 Shaklee ..."

Seperti mana dalam peperangan Badar... 313 tentera Islam lawan 1000 tentera musyrikin. kalau tengok nisbahnya tu, senang2 je musyrikin nak menang.... 3 lawan 1, 2 pegang, sorang tikam. habiss. tp Allah telah menghantar bantuan & kememangan bg tentera Islam. & walaupun mereka tahu tentera musuh ada 3 kali ganda, tak ada pulak mereka balik rumah masing2... takyah la perang.. sah2 kalah. nampak tak?

so kalo hari ni baru ada 11UV, jgn beralah... ada 18 hari lagi, masa yang sgt banyak kumpul sales, kumpul UV, even naik rank supervisor! yg penting, DUIT = doa+usaha+ikhtiar+tawakal! (tawakal konsep sebenar ye, bkn tawakal melayu..)

Who knows what miracles you can achieve... When you believe, somehow you will... You will when you believe = Allah kata, dia mengikut persangkaan kita... kalau kita sangka kita gagal, tak berjaya, lemah... maka itulah yg kita dapat. mari kita bersangka baik2 saja. kita hebat, kita berbakti, kita hamba yang penuh potensi, kita YAWN! (young and wealthy but normal)



Copy From : Nanny Lyna Noh

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...