Tuesday, April 12, 2011

Saya Pun Baru Tahu!!!



Tahukah anda?
Bahawa nyamuk aedes yang menghisap darah kita adalah nyamuk betina?
Saya p0n baru tahu...
Dan nyamuk jantan hanya menghisap madu dari bunga²an..
Tahukah anda?Bahawa jangka hayat nyamuk betina hanyalah sebulan?     
Saya p0n baru tahu...kesiannye..
Tapi lagi kesian..rupanya nyamuk jantan lagi pendek usia..
Hanya seminggu!
Tahukah anda?
Walaup0n hanya hidup sbulan..
Nyamuk betina akan bertel0r 3-4 kali semasa hayatnya..
Saya p0n baru tahu.. Sekali bertel0r, tel0rnye mencecah 80-100 biji.. uish!!

Tahukah anda?
Nyamuk ni makhluk 2 alam?
Tentulah anda tahu..kan?
Sebab tel0r bertukar ke lava..Lava bertukar ke pupa...
Dan pupa bertukar kepada nyamuk..
Semua pr0ses itu berlaku di dalam air...

Tapi tahukah anda?
Bahawa pr0ses itu hanya mengambil masaSelama 7-8 hari sahaja?
Tahukah anda?
Nyamuk betina hanya bertel0r di air jernih?
Walau sedikit air yang bertakung
Itu memadai untuk dijadikan tempat bertel0r

Tahukah anda?
Kenapa rumah anda difogging pada waktu senja?
Yang ni saya dah tahu..
Sebab nyamuk aktif 2 jam selepas matahari terbit
dan beberapa jam sebelum senja

Tahukah anda kenapa rumah anda di fogging?
Kerana sekiranya di sekitar 100 atau 200 meter dari rumah anda
Terdapat mangsa baru demam denggi...
Saya p0n baru tahu...
Bahawa dipercayai nyamuk hanya mampu terbang dalam jarak itu sahaja..

Tahukah anda?
Bahawa virus denggi itu ada di dalam badan kita..
Saya p0n baru tahu..
Virus itu akan ada sekiranya kita demam...
Dan nyamuk aedes betina itu lah yang akan menyebarkan
Virus denggi melalui gigitannya..

Kita dah tahu..
J0m kita luang 10 minit..
Lihat di dalam rumah kita..
Lihat persekitaran kita...
Keringkan air yang bertakung di bilik air..
Buangkan sampah ke dalam tong..
Kerana sekecil plastik kerep0k tam tam..
B0leh menakung air sekiranya hujan...
Kita dah tahu..
Jangan kita 'menjemput' nyamuk betina itu tinggal di kejiranan kita..
Tiada Aedes..Tiada Denggi...

INILAH YANG SAYA FAHAM SELEPAS MENGHADIRI CME - 'CARI SENDIRI PEMBIAKAN NYAMUK AEDES DI RUMAH ANDA' DI JKNM OLEH EN.KARIM, JIKA MAKLUMAT SAYA SALAH, JOM SAMA² KITA BETULKAN.. HIHIHI...

from : Rossa Shafie 

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...